Monday 27 May 2013

La Montanara

Hierdie liefdesverhouding kom al 'n lang pad.

My eerste nege lewensjaar moes ek noodgedwonge op die Hoëveld deurbring. Al 'berge' wat ek geken het, was die steenkool-mynhope daar na Ogies se kant toe. of dié by Estancia. Wanneer ek op die plaas by Ouma-hulle gekom het, het ek graag deur Ouma se "Die Huisvrou" geblaai, want daar was sporadies 'n foto of twee (swart-en-wit, natuurlik) met berge op die agtergrond. Oupa het vertel dat daar 'n deel van ons land is (later sou ek uitvind dat hy van die Laeveld gepraat het) waar jy jou kop agteroor moet hou, sodat jy die berg en sy kranse mooi kon sien. Hierdie beskrywing het my seuntjie-brein gekielie, ek het gewonder of Oupa se kop nog lekker gewerk het - ek meen, hoe kon 'n berg so hoog wees ?!

Pa se oupa Jacob het hulle, toe Pa nog nie eens in die laerskool was nie, wildtuin toe gevat, sodat hulle kon sien waar hulle jagvelde toentertyd se winters was. Dit het 'n onuitwisbare indruk op Pa gemaak, want ons het later (ek was ook voorskool) die lang pad Laeveld toe met die Austintjie aangedurf.het. Die hoogtepunt was wanneer 'n mens by 'cross roads', anderkant Machadodorp, die berge begin afsak het. Dan het die kranse om jou verrys: magtig en majestueus, terwyl jou oë die grootsheid soos 'n spons geabsorbeer het.

Nog later het ek van die Drakensberge rondom Lydenburg bewus geraak. Toe die onbeskryflike kranse by die Strijdom-tonnel, die rotse in Krokodilpoort. In 1970 het ons deur die Kaap getoer, was op Tafelberg en het die Hexrivier-berge gesien. Op Oudtshoorn (weermag) had ek die genade om die Outeniekwas en Swartberge te sien - én te oorleef! Nog later die Makwonjas by Barberton - selfs die ruggies van die kleiner Lebombo's by Komatipoort.

'Rondom Jerusalem is berge', sê die Woord. Ook: "Slaan jou oë op na die berge". Vir die arme Israeliete was dit merendeels kaal, barre en floralose berge - tog het hulle geglo. Ons het die teendeel: die pragtigste, ongelooflikste berge - en tog is daar talle (vandag, meer as ooit) wat nie glo nie. Sy almag word deur berge weerspieël. Sy skeppingskrag kom in berge na vore.

La Montanara. Swadini se prag, die Waterberge anderkant Nylstroom. Meiringspoort, Tredouxs-pas, Naudésnek anderkant Maclear ... Strooi my as onder 'n kiepersol, hoog teen 'n berg.

No comments:

Post a Comment